تبلیغات
آز کالا - نکات کلیدی در خرید تجهیزات
خریدی مطمئن،امن،آسان

نکات کلیدی در خرید تجهیزات

نویسنده :آز کالا
تاریخ:شنبه 21 فروردین 1395-03:57 ب.ظ



نکات کلیدی قابل توجه در خرید تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی

1.       توجه کافی به نیازهای اصلی و واقعی  درخرید تجهیزات:

عدم توجه کافی به نیازهای اصلی و واقعی درخرید تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی باعث می شود تجهیزات زیادی پس از خرید سال‌ها در بسته‌بندی بمانند به طوری که حتی گارانتی و خدمات پس از فروش آنها به پایان برسد.

2.       فرایند نادرست خرید که باعث می‌شود برخی از شرکت‌های سودجو، تجهیزات نامناسب را به مراکز پژوهشی و صنعتی بفروشند بدون اینکه خدمات پس از فروش مناسبی به این مراکز ارایه کنند به نحوی که حتی در برخی موارد سال‌ها دستگاه خریداری شده نصب و راه اندازی نمی شود و یا حتی برخی تجهیزات جانبی با تجهیزات آزمایشگاهی اصلی تطبیق نمی کند و قابل استفاده نیست. ضعف اصلی در این موارد به دلیل قرارداد ناقص و غیرحرفه ای است که مراکز پژوهشی و دانشگاهی با شرکتهای نمایندگی فروش می‌بندند و موارد مهم حقوقی را در قرارداد ها لحاظ نمی کنند و حتی در بیشتر موارد پیش – فاکتور (پرفورمای) دستگاه، به منزله قرارداد تلقی می شود، در حالی که بسیاری از موارد مهم را شامل نمی شود.

3.       در اغلب موارد فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت دستگاه خریداری شده باعث می شود، دستگاه به نحو مطلوب کار نکند . به عنوان مثال اغلب تجهیزات میکروسکوپی نسبت به لرزش حساسیت دارند و نیاز به تمهیدات ویژه از قبیل میز ضدلرزه دارند و بهتر است در طبقه متصل به زمین مستقر شوند. در بسیاری از موارد هیچ یک از ملاحظات فوق رعایت نمی شود و دستگاه های حساس به لرزه در طبقات بالا مستقر می شوند که در نتیجه خروجیهای آن دستگاه‌ها قابل اعتماد نخواهد بود.

4.       از جمله موارد دیگر که برای فعالیت بهتر دستگاه لازم است، تامین مواد مصرفی (از قبیل گازهای نیتروژن، هلیم مایع و هیدروژن خالص)، قطعات یدکی (مثل تفنگ الکترونی برای دستگاه TEM و …)، تجهیزات نمونه‌سازی (مانند دستگاه پوشش‌دهی طلا برای دستگاه SEM، دستگاه التراسونیک و …) و نمونه های استاندارد و مرجع (CRM) است.

5.       نیروی انسانی شاید مهم‌ترین عامل برای بهره‌گیری بهینه از تجهیزات باشند. متأسفانه در مرحله تجهیز و راه اندازی یک آزمایشگاه  یا یک کارخانه در دوره فعالیت آن، نیروی انسانی مورد بی توجهی قرار می‌گیرد . آموزش یک نیروی کارآزموده و حرفه‌ای برای کار با یک دستگاه، نیاز به سالها زمان، تجربه و سرمایه گذاری دارد. ضعف آموزش و انگیزش ناکافی باعث شده است که نیروی انسانی به یکی از ضعف های اصلی سازمانهای کشور تبدیل شود.

6.       بسیاری از شرکت‌های نمایندگی فروش تجهیزات به دلیل نداشتن سرویس‌کاران حرفه‌ای به تعهدات خود در زمینه خدمات پس از فروش عمل می کنند و هنگامی که به هر دلیلی تجهیزات از کار می‌افتند، ماه‌ها و گاهی چندین سال از کار افتاده باقی می‌مانند و شرکت‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم از انجام تعهدات خود سرباز می‌زنند. معمولاً پیگیری‌ها در این مورد هم به دلیل ضعف عملکرد نظارتی دستگاه های مسؤول به نتیجه نمی رسد و تنها راه باقیمانده، سرمایه گذاری هنگفت جدید برای خرید تجهیزات جدید است و این داستان پیوسته تکرار می شود.

7.       ضعف پشتیبانی مالی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات یکی دیگر از مشکلات سازمانهای کشور است. مراکز پژوهشی و صنعتی معمولاً همه تلاش خود را صرف خرید دستگاه‌های در حد امکان پیشرفته می کند ولی در مرحله فعالیت دستگاه، بودجه‌ای را برای تعمیر و نگهداری و به اصطلاح سرپا نگهداشتن دستگاه تامین نمی‌کنند، لذا به عنوان مثال یک دستگاه 10 میلیارد ریالی به دلیل نیاز به یک قطعه 50 میلیون ریالی سالها بلااستفاده باقی می ماند. نمونه های این موارد در سراسر کشور فراوان است.

خرید تجهیزات بر اساس نیازسنجی درست

مراکز پژوهشی و صنعتی  که اصلی ترین خریداران تجهیزات هستند، خرید تجهیزات را بنا به تقاضای اعضاء هیئت علمی یا کارشناسان فنی خود و با توجه به بضاعت مالی خود (شامل بودجه های سالانه و کمک های خاص دولت و سازمان های وابسته به آن ) انجام می‌دهند. متقاضیان تجهیزات، معمولاً تنها نیازهای خود را مبنای تقاضای خرید قرار می‌دهند لذا تقاضای محدود یک یا چند نفر، منجر به یک سرمایه گذاری سنگین برای یک سازمان و به تبع آن برای کل کشور می‌گردد.

شاید به نظر برسد که راه‌حل جایگزینی وجود ندارد اما تجربه نشان داده که می توان به جای تقاضای یک فرد یا یک مرکز، نیازهای یک منطقه جغرافیایی (شهر یا استان ) و یا حتی کل کشور را در خرید تجهیزات مدنظر قرار دارد.

دقت در عقد قرارداد با شرکتهای نمایندگی فروش تجهیزات

در زمینه خرید تجهیزات یکی از موارد مهم در این قراردادها مدت تضمین (گارانتی) و خدمات پس از فروش است که باید حداقل یک سال برای تضمین و 10-7 سال برای خدمات پس از فروش در قرارداد پیشبینی شود.

اخذ تضمین‌های کافی برای تحویل سالم دستگاه و مطابقت مشخصات آن با قرارداد و همچنین انجام درست مراحل نصب و راه اندازی بسیار مهم است . همچنین قبل از خرید باید از مشتریان پیشین شرکت طرف قرارداد تحقیق شود که آیا شرکت مورد نظر قبلاً به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده است یا نه؟ تا حد امکان باید از خرید از فروشندگان بدسابقه و نیز شرکتهای بی تجربه دوری شود.

دقت در انتخاب تجهیزات جانبی و نمونه‌سازی

در انتخاب تجهیزات باید توجه شود که تجهیزات جانبی متناسب با نیاز انتخاب شود . بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا دستگاهی با تجهیزات روتین و ساده بفروشند، در حالی که کارخانه‌های سازنده تجهیزات خود را با گستره وسیعی از تجهیزات جانبی تولید می‌کنند که می توانند بنا به سفارش مشتری، برخی از آنها را روی تجهیزات خریداری‌شده نصب نمایند. درخواست اطلاعات کافی از شرکت فروشنده، مراجعه به سایت شرکت تولیدکننده تجهیزات و مراجعه به مراکزی که اخیرا" این تجهیزات را خریداری کرده‌اند، می تواند راهنمای خوبی در این زمینه باشد.

تجهیزات نمونه سازی نیز باید در هنگام خرید دستگاه‌ها شناسایی و خریداری شوند. اغلب شرکت‌های سازنده تجهیزات، وسایل نمونه سازی آنها را نیز تولید می‌کنند و بهتر است در هنگام سفارش تجهیزات، تجهیزات نمونه سازی آن هم سفارش داده شود. با توجه به شرایط خاص کشور و مشکلات ناشی از تحریم و همچنین ناپایداری و تعهد ناکافی بعضی ازشرکت های فروشنده، بهتر است قطعات مصرفی و حساس تجهیزات که احتمال خرابی آنها بالاست به مقدار کافی برای طول عمر مفید یک دستگاه (10-7 سال) به همراه تجهیزات سفارش داده شود که با توجه به خرید دستگاه میتوان از تخفیف مناسبی نیز برخوردار شد. به عنوان نمونه در دستگاه TEM ، گرید کربنی برای نمونه‌ها، تفنگ الکترونی و برخی قطعات دیگر باید به مقدار کافی خریداری شوند. البته برخی قطعات مثل فیلم برای تهیه تصاویر (در سیستم های تصویرگیری غیردیجیتال ) که احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد، از این قاعده مستثنی است.

در هنگام خرید تجهیزات باید تمام کاتالوگ‌ها و راهنمای سرویس در قرارداد از شرکت فروشنده تجهیزات خواسته شود . همچنین ارایه خدمات آموزشی به تکنسینهای دستگاه و رفع اشکال در مراحل اولیه فعالیت، باید در قرارداد پیش بینی شود.کلام آخر اینکه اگر در انعقاد قرارداد دقت کافی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات بعدی برای سازمانها به وجود نخواهد آمد و یا در صورت بروز مشکل، راه حل های آن از پیش مشخص گردیده است.

البته لازم به ذکر است که همیشه حق با مراکز خریدار نیست و در موارد متعددی، این مراکز بدون فراهم سازی زیرساخت‌های فیزیکی و نیروی انسانی مناسب اقدام به خرید می‌کنند و پس از تحویل دستگاه ، آمادگی نصب و راه اندازی تجهیزات را ندارند ، به طوری که گاهی زمان گارانتی که معمولاً تا یک سال از زمان خرید است به پایان می رسد و لذا شرکت سازنده تجهیزات و به تبع آن نمایندگی فروش شرکت مذکور در ایران، تعهدی از لحاظ گارانتی در مورد تجهیزات ندارند که این مسأله باید مورد توجه مراکز پژوهشی و صنعتی کشور قرار گیرد .

 

"ما افتخار می کنیم خدمت گذار شما هستیم"
 
 



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر